14.5.2013

TOIVEPOSTAUS: Meidän perheen tulevaisuus

Mira nda toivoi postausta meidän perheen tulevaisuudesta viiden tai kymmenen vuoden päästä ja aihe vaikutti omasta mielestäni varsin mielenkiintoiselta, joten päätin toteuttaa tämän postausidean. En ole itsekään vielä miettinyt asioita pitkälle tulevaisuuteen, mutta nyt sain hyvän tilaisuuden pohdiskella asiaa, vaikka todellisuudessa en voi tietää millaista meidän elämä on muutamien vuosien päästä. Kaikista tärkeintä on kuitenkin se, että haaveita pitää elämässä olla, vaikka ne eivät välttämättä toteutuisikaan, ainakaan juuri silloin kun itse sitä toivoo.


A S U N T O :
Olen haaveillut jo pitkään omasta talosta tai edes rivaripätkästä, jossa olisi kolme makkaria ja sen lisäksi mahdollisesti vielä työhuone. Mun asuntokuume kasvaa päivä päivältä ja asuntokuumekärpänen on tainnut puraista myös Miikaa. Meille oman asunnon/talon hommaaminen ei ole vielä ajankohtaista, sillä asuntolaina sitoo todella pitkäksi aikaa, Miikaa odottaa armeija ensi tammikuussa ja minä lähden opiskelemaan. Toivon kuitenkin, että viiden vuoden päästä meillä olisi oma asunto, jossa muksut viettäisivät lapsuutensa ja me voitaisiin vihdoinkin asettua aloillemme. Tällä hetkellä tämä kerrostalokolmio riittää meille vallan hyvin, mutta lapset joutuvat jakamaan saman huoneen ja tulevaisuudessa haluaisinkin kummallekin oman huoneen. Mun haaveissa on omakotitalo tai rivitaloasunto täällä Kuopiossa, maksimissaan 20km päässä kaupungista. Mä olen asunut koko ikäni kaupungissa ja pois en täältä halua, mutta ihan keskustaankaan tuskin ollaan lähdössä. Haaveet omakotitalosta vievät meidät myös hieman kauemmaksi keskustasta, sillä omakotitalossa haluan oman rauhan ja lähellä keskustaa olevat talot on myös järkyttävän hintaisia. Haluaisin ostaa talon/asunnon, joka vaatii hieman remonttia, jotta saisin rempata siitä mieluisan ja meidän näköisen. Haaveilen jo nyt harmaista laminaattilattioista, korkeakiiltovalkoisista kaapeista keittiössä, vaaleista sisustusmateriaaleista ja värikkäistä lastenhuoneista. Rakastan sisustamista, mutta vuokra-asunto asettaa tietyt rajat remppaamiseen ja sisutamiseen, sen takia odotankin kovasti pääsyä omaan kotiin.

kuvat täältä

LAPSET:
Viiden vuoden päästä meillä on luultavasti kaksi lasta, silloin 5- ja 6-vuotiaat. Koska olen itse tuolloin jo toivon mukaan valmistunut uuteen ammattiin ja töissä, toivoisin lapsien olevan samassa perhepäivähoitopaikassa. Mä toivon, me pystytään Miikan kanssa tarjoamaan lapsille paljon elämyksiä ja haluaisin kiertää lasten kanssa huvipuistoissa, eläintarhoissa ja kylpylöissä. Mä olen itse tehnyt lapsuudessa paljon reissuja kotimaassa, niin huvipuistoissa kuin laskettelukeskuksissakin. Mun mielestä lasten ei tarvitse saada kaikkea, mutta silti haluan, että koko perhe reissattaisiin rahkeiden mukaan ainakin kotimaassa, miksei vaikka ulkomaillakin. Kymmenen vuoden päästä Isla on 11-vuotias ja pikkuveli 10-vuotias, joten silloin ainakin huvipuistoissa ramppaaminen tarjoaa varmasti elämyksiä myös lapsille ja en usko olevani niin vanha, etten minäkin jaksaisi laitteissa riekkua ;) Kymmenen vuoden päästä meillä on ainakin kaksi ihanaa lasta, ehkä kolmaskin, mistäs sitä ikinä tietää. 


KOULUTUS/TYÖ:
Miikahan on jo valmistunut ammattiin, mutta mä en ehtinyt valmistumaan ennen kun jäin sairaslomalle Islaa odottaessa. Tällä hetkellä metalliteollisuuden työpaikat on todellakin kiven alla, joten olen päättänyt lukea itselleni uuden ammatin sitten, kun kouluun takaisin palaan. Mä myös tiedän sen, että vaikka jatkaisin entisen linjan opiskelemista, en vajaan kahden ja puolen vuoden tauon jälkeen muista oppimastani yhtikäs mitään. Olenkin todennut helpommaksi opiskella uuden ammatin, joka kiinnostaa enemmän ja josta voisin mahdollisesti työllistyä paremmin. Mä myös epäilen, ettei selkä ja polvet kestä koneistajan töitä, kyseessä on kuitenkin suhteellisen fyysinen ammatti. Vaikka moni varmasti ajattelee, että olin koulussa turhaan melkein kolme vuotta, niin mä uskallan olla asiasta eri mieltä. Valmistun uuteen ammattiin nopeammin hyväksiluettujen opintoviikkojen ansiosta ja ennen kaikkea, opiskelu jossain muualla kuin metallialalla olis johdattanut asioita hyvinkin paljon eri suuntiin. Mikäli muistatte, niin minä ja Miikahan tutustuttiin nimenomaan koulussa ;) Viiden vuoden päästä olen siis toivottavasti valmistunut ja työllistynyt uuden ammatin parissa. Mä en toivo mitään huippupalkkaa, kunhan tullaan toimeen ja saan tarjottua perheelleni ne asiat, mitä haluankin. Mä veikkaan, että melkein mikä tahansa palkka tuntuu ainakin alkuun aika jättimäiseltä verrattuna opintotukiin, äitiyspäivärahaan ja kotihoidontukeen :D Toivon, että saan tehdä työtä, joka on mulle mielekästä ja tarpeeksi vaihtelevaa, jotten tylsisty. Toivon myös, että viiden vuoden päästä myös Miika on päässyt tekemään oman alan hommia tai ainakin itselleen mielekästä työtä, mitä se ikinä sitten onkaan :)


NAIMISISSA?
Mä toivon, että viiden vuoden päästä me ollaan onnellisesti naimisissa. Mä en vaadi mitään prameita prinsessahäitä, oikeastaan mä en tarvitse edes kirkkohäitä. Joku aika sitten olin vielä asiasta eri mieltä, mutta nyt mä oikeastaan haluaisinkin ehkä mennä maistraatissa naimisiin ja pitää sen jälkeen jatkopippalot jossain tunnelmallisessa paikassa. Mä vihaan juhlien järjestämistä ja stressaan muidenkin edestä, vaikka mun ei tarvitsisi olla edes paljoa järjestelyissä mukana. Luojan kiitos meidän lapsilla on niin ihanat mummot (tai siis mummo ja mummi!), että Islan ristiäisistä mun ei tarvinnut huolehtia lainkaan ja saman kaavan mukaan mennään myös pikkuveljen ristiäisten koittaessa (huoh, stressaan silti...). Vaikka mä en välttämättä haluakaan kirkkohäitä, sormukseen haluan panostaa. Olen jo löytänytkin unelmieni sormuksen, sillä on vain vähän liikaa hintaa... No mut ehkä mä saan sen vielä joskus ;) Häitä odotellessa, eihän tuo miekkonen oo edes kosinut, vaikka kihloissa ollaan oltu reilu kaks vuotta! Mä haluaisin jonnekin eksoottiseen paikkaan häämatkalle, ilman lapsia tietysti. Siihen voi mennä jokunen vuosi, mutta hyvää ja ikimuistoista reissua kannattaa odottaa.


Siinäpä tuli hieman pohdiskelua tulevaisuuden suhteen, onko muilla samansuuntaisia haaveita? :)

4 kommenttia:

  1. Ihana. :) Samantapaisia unelmia meilläkin. Toinen lapsonen myös haaveena. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, että muillakin on samansuuntaisia haaveita :)

      Poista

Mukavaa, jos viitsit jättää jonkinlaisen kommentin, arvostan sitä suuresti!