25.6.2013

Mountain Buggy Duet osa 2

Olen postannut meidän tuplarattaista ennenkin ja aiempi kirjoitus löytyy täältä. Huhtikuussa lupasin käyttökokemuksia heti, kun rattaat on ehditty kunnolla testaamaan ja sisäänajamaan, joten tässä tulee!


Mä olin korviani myöten rakastunut meidän rattaisiin (voiko niihin rakastua?) jo ennen kuin olin kyseisillä menopeleillä metriäkään ajanut, niin näppäriltä ja pieniltä ne vaikuttivat tuplarattaiksi. Mä olen aina kuvitellut, että tuplikkaat on joko järkyttävän leveät (useimmat onkin) tai muuten vaan tosi epäkäytännölliset, enkä halunnut meille peräkkäin istuttavia, koska musta tuntuu jo ajatuksena pahalta työntää lapsi tavarakoriin. Pian sen jälkeen, kun pikkuveikka ilmoitti olemassaolostaan, aloin etsimään tietoa erilaisista ratasvaihtoehdoista. Nopeasti löysin Mountain Buggy Duetit ja vaikutuin heti ensimmäisenä rattaiden pienestä koosta ainakin mittojen perusteella. Harmikseni netistä tuntuu löytyvän vielä kovin vähän kokemuksia näistä, ei taida vielä hirmuisen yleinen malli olla? Päädyin kuitenkin ottamaan riskin ja tilaamaan rattaat netistä ilman koeajoa ja hetkeäkään en ole onneksi joutunut katumaan.

Meillä vaatimuksia rattaille asettivat järkyttävän pieni hissi ja asunto kolmannessa kerroksessa, sekä auton pieni koko. Meillähän on kulkupelinä Hyundai i30, joka on farmari, mutta erittäin pieni sellainen. Kun rattaat tilattiin, mulla ei ollut mitään hajua siitä, miten mahtuvat meidän autoon vai mahtuvatko ollenkaan. Islan rattaat (Gesslein Vision) menee just ja just takakonttiin ja tavaratilan verhoa ei saa laitettua kiinni, koska rattaiden korkeus jää kasaan laitettunakin aika isoksi. Ihmetys oli suuri, kun tuplikkaat sujahtivat suht kivuttomasti auton perään ja tavaraverhonkin sai kiinni rattaiden ollessa kyydissä. Tuplikkaat menevät kasattuna siis huomattavasti meidän toisia rattaita pienempään tilaan korkeuden puolesta, muuten ovat kasattuna aika samaa kokoluokkaa. Kuten huhtikuussa kerroinkin, rattaat mahtuvat myös just ja just meidän hissiin, joka on suunnilleen kokoluokkaa koirankoppi. Mitkään muut tuplat hissiin ei ois mahtuneet ja nämäkin aika naftisti, ei passaa olla kovin leveä ainakaan persuuksista, jos meinas hissiin sulloa ihtensä rattaiden kanssa ;) Nyt kun ahtaista paikoista puhetta tuli, niin voisinpa mainita senkin, että bussiinkin näillä mahtuu ongelmitta ja rattaat on mun mielestä aika kevyet kallistaa etupäästä ja työntää kyytiin. 


Vaikka kyseessä on tuplarattaat, on Mountain Buggy Duetit mun mielestä varsin ketterät ja kevyet työntää. Rattaita on testattu meidän muksuilla, sekä Islalla ja meidän kummitytöllä. Ennen rattaiden koeajoa kummatkin lapset kyydissä mua mietitytti se, että veteleekö ne painavemman lapsen puolelle, mutta nuohan kulkee kun juna! Ei siis vetele mihinkään suuntaan eripainoisilla lapsilla, kuten ei myöskään saman painoisilla. Mun äiti koeajoi noi rattaat tosi epätasaisella mökkitiellä Aamun ja Islan kanssa ja hyvin kuulemma kulki, vaikka yhteispainoa tytöillä on sellanen 23,5kg. Meidän rattaita on koeajettu niin asfaltilla, hiekalla kuin epätasaisella mökkitielläkin ja moittimista ei ole ollut! Isot ilmakumipyörät kulkevat tasaisesti maastossa kuin maastossa, lumessa ei olla tosin vielä päästy testaamaan. Uskoisin niiden kulkevat hyvin kuitenkin myös talvella, onhan etupyörät kuitenkin lukittavissa kulkemaan myös suoraan.

Mulle alkuun tuotti hieman totuttelua naruilla säädettävät istuimet, mutta loppujen lopuksi ne on kyllä kätevät! Istuimen saa laskettua ja nostettua ongelmitta lapsen ollessa kyydissä, kunhan tekniikan vain hoksaa. Mulla ei ole rattaista mitään pahaa sanottavaa, mutta jos jotain miinusta täytyis keksiä, niin jarru on vähän hankala saada lukkoon, koska siinä on sellainen kieleke, joka pitää kengällä vetää alas. Eipä tuokaan mun mielestä oo hankala, kun siihen on tottunut. Toinen pienen pieni miinus on jalkalistassa oleva alumiinilevy, joka vähän resonoi epätasaisella alustalla. Alussa Isla innostui levyn pitämästä äänestä ja alkoi itekin potkimaan alumiinilistaa, mutta muutaman kerran komentamisen jälkeen se on saanu olla aika rauhassa. Mä veikkaan, että tuonkin pienen pienen räminän sais pois laittamalla listan alle joko pahvilevyn tai prikat, mutta ei olla vielä saatu moista aikaiseksi, kun ääni ei kovinkaan häiritsevä ole.


Isla on tykännyt rattaissa kovasti istua ja eipä veikkakaan oo valittanut ;) Me ostettiin käytettynä noihin tollainen muutaman euron Emman pehmeä koppa, jossa poitsu saa matkustaa ensimmäiset kuukaudet. En nähnyt mitään järkeä siinä, että ostettais kallis noihin kuuluva kova koppa (oisko ollu 180€), jolle ei tule kuitenkaan loppujen lopuksi montaa kuukautta käyttöä. Islalla on rattaissa hyvin tilaa istua ja hyvin näytti mahtuvan myös serkukset noissa istumaan (1v ja 2v 3kk). 

Kaiken kaikkiaan mä olen todella tyytyväinen noihin rattaisiin, eikä niiden osto ole kaduttanut hetkeäkään. Mä olin eilen jopa uhkarohkea ja lähdin muksujen kanssa kolmestaan alennusmyynteihin ja me selvittiin hengissä siitä ryysiksestä, vaikka oltiin siis tosiaan rattailla liikenteessä! Mä voin ehdottomasti suositella rattaita kaikille, mutta tietysti jokaisella on omat mieltymyksensä. Joku on merkkiuskollinen, kun taas joku haluaa peräkkäin istuttavat. Mountain Buggyt on kuitenkin olleet ehdottomasti paras vaihtoehto meille!

Kysykää ihmeessä, jos mieleen tulee jotain kysyttävää! :)

10 kommenttia:

  1. Kiitos arviostasi! Tämä auttaa meitä päätöksenteossa. Onko muuten jalkatuki säädettävä? Jos ei, oletko kokenut sen ongelmalliseksi (jalat roikkuu, kun makuuasennossa)?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä, että postauksesta oli apua! Jalkatuki ei ole säädettävä, mutta vauvan pehmeä koppa on pysynyt hyvin kyydissä ja Islakin on ottanut rattaissa useammat torkut, eikä ole tuntunut haittaavan, vaikka jalat roikkuukin :)

      Poista
  2. Ihanaa kun olet kirjoittanut arvion näistä rattaista! Olen miettinyt näiden rattaiden ostoa. Meille tulee kesällä kolmas ja pitäisi löytää pienemmät sisarusrattaat, jotka mahtuvat hissiin sisaristuimen kanssa (tällä hetkellä britax b-dual, liian isot). Olen ollut kahden vaiheilla phil&teds navigator rattaiden ja näiden kanssa. P&T:ssä mua häiritsee miten vauva joudutaan ahtaa sisaristuimen alle, joten olen alkanut kallistumaan näihin! Kuulostavat hyviltä. Osaatko kertoa paljonko näillä on pituutta? :) Meillä on ärsyttävän pieni hissi. Ja leveys ja pituus on ratkaisevat tekijät.. Varsinkin kun toisessa istuimessa olisi vuoden ikäinen ja toisessa vastasyntynyt (makuuasennossa) :) Vaikuttaako istuimen ´makuuasento´ ja turvakaukalo rattaiden pituuteen? :) Kiitos etukäteen vastauksesta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kivaa, jos postauksesta oli apua! Minäkin mietin ennen rattaiden hommaamista Phil&Tedsejä, mutta halusin ehdottomasti vierekkäin istuttavat, koska tuntuu jotenkin kummalliselta ajatukselta tunkea toinen lapsi tavarakoriin :D Rattaita en pääse nyt mittaamaan, koska ollaan mökillä ja tuplikkaat on kotona, mutta Ozbabyn sivuilla luki, että miniminipituus aisa alas taitettuna olisi 98cm. Mun mielestä noi ei todellakaan pisimmästä päästä oo ja meidän hissi on OIKEASTI pieni ja sinne mahtuu just ja just rattaiden kanssa :) Makuuasento vaikuttaa tottakai hieman pituuteen, mutta mä itse olen mahtunut hissiin siten, että seison aina hississä Islan puolella, koska likalla istuin on tietty ylhäällä. Turvakaukalosta mulla ei tietoa ole, koska meillä ei sitä ole ollut rattaissa kiinni, mutta tuskin se vaikuttaa, koska turvakaukalohan tulee periaatteessa aika lailla rattaiden keskelle pituussuunnassa kiinni.

      Tässä vielä muutama video;
      - http://www.youtube.com/watch?v=wIDtjn0lk38
      - http://www.youtube.com/watch?v=MS_ZCMAcrKs
      - http://www.youtube.com/watch?v=kKe_CTpVog8

      Poista
    2. Kiitos vinkistä :) Pitää vielä käydä mittaamassa meidän hissi ja rattaat liikkeessä varmuuden vuoksi :) Mutta olen kyllä niin ihastunut näihin! Sinulla on paljon muitakin ihania blogikirjoituksia, piristää päivää, kun lukee niitä :) Liityin lukijoiden joukkoon :)

      Poista
    3. Kivaa, että tykkäät ja tervetuloa lukemaan!

      Poista
  3. Kuinka pitkä Isla on nyt ja kuinka hyvin mahtuu istumaan? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Isla on nyt reilut 80cm ja mahtuu kyllä oikein hyvin istumaan :)

      Poista
  4. Hei, kyselisin isomman lapsen pituutta. Mahtuuko 102cm 3v. isoveli miten istumaan? Testasimme Phil&Teds ja niissä pää osuu kuomuun ja selkänoja jää sisarisuimessa lyhyeksi, ei tue nukkuessa päätä. Vaikeaa tämä rattaiden valinta näin isolla ikäerolla.

    VastaaPoista
  5. Hei! Valitettavasti en osaa sanoa, miten noin pitkä lapsi mahtuisi kyydissä istumaan, Isla kun on vain noin 83cm. Kuvissa näkyy Islan Aamu-serkku, joka oli viime kesänä kuvanottohetkellä vajaa 2,5-vuotias ja mahtui ainakin tuolloin vielä ihan hyvin istumaan :)

    VastaaPoista

Mukavaa, jos viitsit jättää jonkinlaisen kommentin, arvostan sitä suuresti!