12.11.2013

Se J:llä alkava?

Nyt kun ollaan melkein marraskuun puolessa välissä, niin annan itsellenikin luvan hehkuttaa sitä j:llä alkavaa juttua! Mä en ole ollut oikein ikinä jouluihminen, sillä olen aina vihannut sitä hysteriaa ja sitä, että joulujuttuja tunkee sisään niin ovista kuin ikkunoistakin. Ehkäpä kahden lapsen saaminen on muuttanut mua myös siinä mielessä, että tykkään nykyään joulusta ja sitä on odotettu jo ainakin lokakuun alusta saakka. Mä vannoin laittavani kuusen ja joulukoristeet heti marraskuun alussa, mutta jotenkin en vain ole saanut aikaiseksi. Ehkäpä mä otan itseäni tällä viikolla niskasta kiinni ja raahaan kuusen varastosta, sekä kaivelen kaikki joulujutut tuolta vaatehuoneen perältä. Mulla on vain pienen pieni kuusiongelma. Meillähän on siis joulukuusi juu, mutta järjestyksen vaihduttua se ei mahdu oikein minnekään ja tiedän, ettei Isla osaa pitää siitä näppejään erossa. Olenkin suunnitellut laittavani kuusen parvekkeelle, mutta omistan vain yhdet ulkokäyttöön sopivat valot. Pitäisi ehkä lähteä katsastamaan valotarjontaa, jospa sitten saisin sen kuusenkin tuotua kotiin asti varaston perukoilta. Joulukoristeidenkin laitto pitää miettiä niin, että Isla ei niihin yllä - likka kun rakastaa kaikkea uutta ja kiellettyä, joten se on aivan varmaa, että joulukoristeet saavat kyytiä alta aikayksikön, mikäli niitä Islan ulottuvilla on.




Lahjoja olen ostanut jo lokakuusta lähtien, jottei niiden kanssa tulisi sitten kiire, niin kuin aina aikaisemmin. Olen ostanut lapsille leluja tarjouksesta ja silloin, kun eteen on jotain sopivaa sattunut, enkä ole jaksanut stressata turhia. Tähän asti ainakin taktiikka on toiminut hyvin, sillä kummallekin ipanalle löytyy jo useampi paketti. Mä en aio ostaa lapsille kovinkaan paljon lahjoja, sillä niitä tulee kuitenkin sukulaisilta ja tuon ikäiset ei vielä niitä erityisemmin osaa kaivata. Vaatteita tuskin tulee löytymään yhtään lahjapaketeista, sillä niitä ostan pitkin vuotta aina tarpeen vaatiessa ja ehkä hieman muutenkin ;) Me sovittiin Miikan, että toisillemme ei lahjoja osteta, käytetään ne rahat mieluummin lapsiin ja viimeistään vuoden vaihteessa olisi ostettava Milolle turvaistuin, nekään kun ei mitään ihan ilmaisia ole... Lahjoja pakkasin viime viikolla ja silloin muistin, miksi olenkaan sitä hommaa vaivihkaa lykännyt aina seuraavaan päivään. Minä vihaan lahjojen pakkaamista, enkä osaa sitä! Paketeista tulee muodottomia ja ryppyisiä, mutta ainakaan itse lahjat ei mistään papereiden välistä pilkota, jos jotain positiivista haluaa keksiä ;) 



Saas nähdä, löydänkö sisäistä jauhopeukaloani ennen joulua, leipominen kun ei ole mun vahvinta alaani - varsinkaan joululeipominen. Olen tasan tarkkaan kerran paistanut itse pipareita ja silloinkin taikina oli äitini tekemää, se on vaan niin parasta! En kyllä muutenkaan erityisemmin rakasta pipareita, vaikka ne hyviä ovatkin, sillä mun mielestä se taikina on paljon parempaa, kuin valmiit tuotokset. Mä en ole koskaan liiemmin joulutortuistakaan välittänyt, joten niitäkään en ole tehnyt sitten lapsuuden, jolloin tehtiin äidin kanssa yhdessä. Noo, saas nähdä saanko mä sisäisen joululeipurin kaivettua esiin ja väkerrettyä jotain, vai pyydänkö äidiltä pipareita meille kotiin :D 

Löytyykö ruudun takaa kaltaisiani ihmisiä, jotka kenties pitävät joulusta, 
vaikka ennen eivät ole siitä juurikaan välittäneet? 
Milloin on oikea aika alkaa puhumaan ja suunnittelemaan joululahjoja, -koristeita ja -leipomuksia?



10 kommenttia:

  1. Täältä löytyy yks samanlainen! Oon kans suunnitellu jouluvalojen laittoa jo tän kuun alusta, mutta mies ei oo oikeen ollu samaa mieltä. ;) Lahjoja on jo ostettuna, ensimmäiset piparit on jo tehty (ja syöty), uusimmat joululaulukirjat on käyty jo ostamassa ja joka ilta jo soitettukin jotain niistä. :) Ja tosiaan, tää on ensimmäinen joulu, kun jaksan hössöttää näin, mutta ehkäpä se johtuu vaan näistä ihanista raskaushormoneista. ;)

    -Riikka

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Raskaushormonit, ne saa pään niin sekaisin! ;) En mäkään ennen raskauksia joulusta hössöttänyt, nyt se on käynyt vähintään päivittäin mielessä edes jollakin tasolla. Meillä Miika ei onneksi pistä vastaan, vaikka olenkin jo pari viikkoa suunnitellut sen joulukuusen laittamista :D

      Poista
  2. No nättejä pakettejahan tuossa kuvassa ainakin on!! :) Aivan ihanaa lahjapaperia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllähän tollaiset neliskanttiset vielä menee, mutta auta armias jos paketoitavat ei ookaan joka suunnasta täysin tasaisia, niin mä oon pulassa!

      Poista
  3. Minä en ole ollut, enkä ole vieläkään jouluihminen. Mutta luulen, että löydän sellaisen itsestäni, kunhan poika vähän vielä kasvaa. Jotenkin se kauhea hössötys ärsyttää. Mutta ruoka joulussa on aivan parasta! :) Ja minä olen ostellut jo pipareita ja mussuttanut niitä onnellisena. Ja joulutorttuja teen joka joulu, ja niitä täytyy saada syötyä monta! :) Nam!

    Olen myös aivan surkea paketoija, mieheni nauraa aina paketoimilleni lahjoille, ja toteaa että kasasta aina huomaa mitkä ovat minun käsialaa.. Mutta se paketti revitään auki joka tapauksessa, niin ei kai sen niin väliä? :D

    En ole ostanut vielä yhtään joululahjaa. Ja luultavasti jätän sen homman taas sinne jouluviikolle, koska on niin mukavaa menettää hermonsa siellä ihmispaljoudessa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en myöskään ole ollut jouluihminen, mitä nyt pentuna tietysti rakastin pakettien avaamista ja kinkkua aivan erityisesti! Mä en ensimmäisessä omassa kodissani tainnut laittaa joulua oikein millään tapaa, toisessakin hyvin vähän. Vasta tässä nykyisessä asunnossa aloitin sen hössöttämisen viime vuonna, ehkä raskaushormoneilla oli osansa asiaan :D Onneksi lahjat on avaamista varten, ei niiden tarvitse olla priimaa ainakaan ulkonäöltään ;)

      Poista
  4. Minä rakastan joulua ja yks lemppariasioista on just lahjojen paketointi <3 vaikka en minäään mitään pehmeitä ja epämääräsiä paketteja osaa paketoida siististi mutta on se silti kivaa. ihanan näkösiä paketteja sulla :)
    t.joku vakianonyymilukija :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä taas vihaan lahjojen paketoimista, se on vaan liian hankalaa tällaiselle poropeukalolle :D

      Poista
  5. Onpas kauniita juttuja. ♥

    Saas nähdä tuleeko sitä omassa kodissa laitettua joulua oikein vieläkään.. Täällä kun ei kuitenkaan olla.. Ois kiva kun ois nättiä ymym, muttei viittis hirveesti laittaa rahaa semmoseen turhaan..

    Joululahjoja ei oo täällä ostettu vielä ollenkaan. :D Kyllähän tässä kerkee.. Nyt ehkä rupee mun mielestä olee hetki, että voi edes joulua alkaa miettimään.. :) Ei ihan lokakuussa vaikka vielä. :P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos <3 Me ollaan joulu kotona, joten sen takia haluan tänne myös laittaa koristeita, vaikka jouluaatto suhataankin mummoloiden väliä. Mä olen ostanut yleensä joululahjat paria viikkoa ennen joulua hirmunen stressi päällä, mutta ihan hyvä, että nyt tajusin kerrankin aloittaa ajoissa lahjojen ostelun :)

      Poista

Mukavaa, jos viitsit jättää jonkinlaisen kommentin, arvostan sitä suuresti!