8.11.2013

Syömisjuttuja


Ohimennen mainitsinkin jo jokunen päivä sitten, että Milo kokeili sunnuntaina ensimmäistä kertaa syöttötuolissa istumista ja voi että meidän pienimmäinen näytti niin isolta! Milon mielestä syöttötuoli oli heti alusta asti huippu juttu, näkihän siitä toki paremmin kuin sitteristä ja istuminen on meidän pojan mielestä tuhat kertaa mielekkäämpää, kuin sitterissä makoilu. Milo onkin istunut nyt osan ruokailuista syöttötuolissa ja hyvin sujuu, heiluminenkaan ei ole niin pahaa, kuin Islan harjoitellessa syöttötuolissa istumista samassa iässä. Milo on keksinyt myös, että pöytää on kiva hakata nyrkeillä ja leluilla leikkiminenkin sujuu hyvin tuolissa istuen, jos autan Islaa samaan aikaan syömisessä ja Milo on jo ruokansa syönyt.

Samaan aikaan, kun Milo siirtyi syöttötuoliin, Isla sai kokeilla normaalilla tuolilla istumista. Ensimmäisellä kerralla oli pyllyn alla tyyny korottamassa, mutta se ollut kovinkaan toimiva ratkaisu, koska tyyny heilui ja ei korottanut Islaa loppujen lopuksi kovinkaan paljoa. Seuraavalla syöntikerralla otettiin tyyny pois ja hyvin sujui, vaikka Isla onkin kovin lyhyt ja ei yllä pöydälle kunnolla. Eipähän mene ruokaa niin paljon ohi suun, kun välimatka lautaselta suuhun on tarpeeksi lyhyt! Nyt Isla on syönyt vaihtelevasti syöttötuolissa tai tavan tuolilla, riippuen syökö Milo samaan aikaan ja jos syö, niin istuuko syöttötuolissa vai sitterissä. 


Milolla on ollut aina mahtava ruokahalu ja sen kyllä huomaa pojan koostakin! Tällä hetkellä aamuisin menee vajaa desi puuroa ja siihen päälle maitoa 80ml, lounaalla syödään yleensä lihasosetta noin 2/3 purkillista + 70-80ml maitoa, välipalalla lähes purkillinen hedelmäsosetta + 80ml maitoa, päivällisellä menee kasvissosetta 2/3 purkillista + maitoa 80ml ja iltapalalla sitten menee puuroa sellainen reilu 1,5dl ja maitoa päälle vielä 140ml. Milo on syönyt ainakin tähän asti kaikkia ruokia mukisematta ja herralle kelpaa niin kaupan soseet kuin omatekemätkin. Mä olen tehnyt Milolle koko ajan soseet itse (paitsi hedelmä- ja marjasoseet), toisin kuin Islalle ja jäbä on tainnut syödä varmaan kerran kaupan sosetta. Mä olen tehnyt Milolle sosetta maissista, porkkanasta, bataatista, kukkakaalista ja perunasta, hyvin on kaikki maistunut. Lounaalle sulatan sitten aina yhden palan pakastettua jauhelihaa kasvissoseen kaveriksi. 

Isla on ollut aina lähes kaikkiruokainen ja ruokaa on uponnut likan masuun mahdottomat määrät, eikä tunnu tekevän edes tiukkaa. Syömisen kanssa ei ole ollut ikinä ongelmia ja ruoka kuin ruoka on syöty aina loppuun. Ainakin ennen poskihampaiden tekoa. Nykyään Isla nirsoilee, jauhaa purkkaa jauhelihasta ja kanasta, eikä halua syödä ruokaa loppuun. Annokset ovat pienentyneet huikeasti, koska neidille ei tunnu ruoka maistuvan enää samalla tavalla kuin ennen. En ole kuitenkaan huolissani, sillä Isla syö edelleen isoja annoksia jokaisella aterialla. Jospa nämä pienen pienet syömisongelmat helpottaisivat sitten, kun nuo poskihampaat saadaan tehtyä :) 


Mä olen lukenut ja kuullut kavereilta kauhutarinoita, miten nirsoja lapset voivatkaan olla ja kieltäytyvät itsepintaisesti jokaisella aterialla syömästä, vaikka nälkä olisi kuinka kova. Meillä ei ole ainakaan vielä (koputtaa puuta) ollut tuollaisia ongelmia, sillä kummallekin lapselle kelpaa oikeastaan kaikki mitä nenän eteen laitetaan. Tietysti jokaisella lapsella on niitä lempiruokia ja sitten niitä ei-niin-lemppareita, niin meidänkin ipanoilla. Mä olen ryhdistäytynyt ruuanlaittajana sen verran, että pyrin tarjoamaan tavallista kotiruokaa, joka päivä. Olen myös vähän kerrallaan laajentanut osaamistani ruuanlaiton suhteen ja maistellut itsekin uusia ruokia, joista en ole aiemmin tykännyt. Toivon, että meidän lapsista tulisi kaikkiruokaisia, jotka eivät turhia nirsoilisi ja osaisivat arvostaa kunnollista kotiruokaa :)

Mites teillä? Onko lapset kaikkiruokaisia vai nirsoilijoita? 
Teettekö soseet itse, vai ostatteko kaupasta?



5 kommenttia:

  1. Hah,mä vissiin tahdon kommentoida sun jokaiseen postaukseen :D
    Mä tein poitsulle soseet itse silloin kun niitä vielä söi, hedelmäsoseet tuli kyllä useimmiten kaupasta kun en ollut älynnyt varata edes marjoja pakkaseen. Banaania söi kyllä ihan pelkiltään :) Kerran yritin pojalle maistattaa kaupan (ruoka)sosetta niin näytti oikeasti siltä että oksentaa. Luovutin ja annoin itsetehtyä niin oikeen hymyili ja kattoi tyyliin " Voi vitsi Äiti kun osaat tehdä hyvää ruokaa!":D
    Tää tyyppi on ollut syntymästään asti hyvä syömään ja nyt olenkin sitten ihan ymmälläni kun on tää karmea flunssa jonka johdosta poika syö lounaaksi yhden mandariinin. Normaalisti syö yhden ison perunan + kastiketta + leipää + muki maitoa ja jälkkäriksi hedelmä... Tosin sieltä puskee niitä poskihampaita ihan urakalla näköjään ja eipä maistu flunssaiselle Äidillekkään mikään!
    Mä olen kans kuunnellut muutamankin kaverin puhetta kun vauva ei oo syönyt mitään hyvällä ruokahalulla, muuta kuin maitoa. Ja että ekat 10 krt sosemaistelua oli ihan kauheaa. Meillä kun tuo ois halunnut syödä koko purkillisen päärynäsosetta kerralla ja ikää oli hurjat 3kk :D
    Mä haluaisin myös että pojasta tulis kaikkiruokainen, toisin kuin Isänsä. Se ei syö kanaa,ei kasviksia ja hedelmiäkin tosi harvoin.. Mitään uutta ei suostu edes maistamaan jne. Koitan itse näyttää kyllä esimerkkiä, mutta useimmiten syön vasta kun poika vetelee päikkäreitä ;D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kivaa, että käyt kommentoimassa! Mä en tehnyt Islalle soseita, kun kerran, koska se oli muka vaivalloista. Nyt kun on oppinut tekemään kahden lapsen kanssa ainakin miljoonaa asiaa samaan aikaan, niin soseiden tekeminen siinä sivussa hoituu leikiten. Meilläkin hedelmä- ja marjasoseet tulee kaupasta, pakkasessa ois kyllä hieman mustikoita, vattuja ja mustikoita. Mä olen siinä mielessä onnekas, että kummatkin lapset osaa syödä niin omatekemiä, kuin kaupankin soseita, joten valmiin purkin voi tarvittaessa napata helposti mukaan. Meillä kummatkin ipanat oppi tosi nopeasti, että soseet on ihan ehtaa ruokaa ja niitä olisi uponnut jo heti alkuunsa mahdottomat määrät. Mä olen harmittavan nirso, mutta yritän parhaani mukaan opetella syömään uusia ruokia ja ruoka-aineita :)

      Poista
    2. Mun piti tuohon edelliseen kommenttiin kirjoittaa,että mä päätin tehdä ne soseet itse koska ite en syö valmisruokia (hyi:D) niin en halua niitä syöttää lapsellekkaan. Ja en siis syö valmisruokia koska ne maistuu pahalle :D Vaikka se ois välillä ollu vaan NIIIIIIN paljon helpompaa napsauttaa purkki auki ja that's it. Eikä pakata niitä kippoja ja kuppeja ja pussittaa ettei valu ja plääh. Onneksi sitten tein Mumminkin pakkaseen satsin soseita niin ei sentään sinne tarvinnut raahata!
      Mulle oli jopa se soseiden tekeminen "ihanaa omaa aikaa" milloin sai käyttää kahta kättä. Poika kun oli melkoisen vaativa vauva.. Sen takia niitä varmasti tulikin tehtyä koko sen ajan mitä poika söi soseita, kun 9kk siirryttiin tavisruokaan ja tavismaitoon :)

      Poista
  2. Meidän typy siirtyi kans pois syöttiksestä muutama kuukaus taaksepäin, ja hankittiin Ikeasta sellanen juniorituoli, tosi hyvä keksintö mun mielestä, kun on vähän korkeammalla mitä tavallisessa tuolissa!
    -S

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juniorituoli olisi varmasti tosi kätevä, mutta meillä on tosi pieni keittiö, eikä tuoli mahtuisi oikeen toiseen päähän pöytää, enkä halua luopua yhdestä ruokapöydän tuolista, niitä kun on kuitenkin vain neljä. Mut olen mä katsellut Ikeasta sellaista valkoista muovista juniorituolia, se olis kiva!

      Poista

Mukavaa, jos viitsit jättää jonkinlaisen kommentin, arvostan sitä suuresti!