23.12.2013

Handmade by mummo

Mä en ole ollut koskaan käsityöihminen, enkä ole nauttinut neulomisesta tai ompelusta. Olen kyllä saanut ala-asteella tehtyä oranssit lapaset, mutta nekin vaativat kasan tuskaa ja hikeä. Yläasteella taisin ommella hupparin ja jonkun laukun, mutta siihen mun ura käsitöissä loppuikin ja olen suosiolla luovuttanut sen osan äidilleni, joka oikeasti osaa ja vieläpä tykkää siitä! Mä haluaisin vielä joskus olla sellainen mummo, joka osaa edes neuloa lapsenlapsilleen sukkia, mutta tällä hetkellä mä tuskin saisin luotua edes silmukoita puikoille. Ehkä mä vielä joskus opettelen neulomisen uudestaan, mutta se jää nähtäväksi. 

Kirjoittelin jo viime talvena postauksen siitä (tässä!), mitä kaikkea äitini oli Islalle saanut aikaiseksi ja sama tahti on jatkunut tänäkin talvena. Kirjoitin äidille syksyllä muistilappusen, johon listasin toiveita lasten vaatteiden suhteen ja paljon on äiti saanut tehtyä, kiitos siitä! On ihanaa, kun joku jaksaa vaivautua neulomaan hirveän kasan vaatteita ja uhraa aikaansa siihen, että lapsille ei tarvitsisi ostaa kaikkea kaupasta. Toki meidänkin lapsilta löytyy jokunen pipo ja lapaset myös ostettuina, mutta onhan ne itse tehdyt aina uniikkeja ja mun mielestä huikean paljon parempia, kuin kaupasta hommatut!

Milon setti, joka sopii hyvin niin sinisen kuin ruskeankin toppahaalarin kanssa. 

Islan setti sopii hyvin POPin haalariin, joka on musta varustettuna punaisilla vetoketjuilla. 

Muksujen hatut ovat hurjan lämpimiä, sillä molemmissa on fleecevuori! 

Islalla oli viime talvena useampi virkattu huivi ja tykkään näistä ihan hurjasti! 

Tuubihuivi sopii pinkki-valkoiseen haalariin ja lapaset oikeastaan asuun kuin asuun. 

Kuvista jäi puuttumaan vielä valkea palmikko-tuubihuivi, jonka äiti teki Islalle kuvien ottamisen jälkeen. Näiden lisäksi Milolla on käytössään Islan viime vuotinen villatakki, joka on myöskin äidin käsialaa ja näkyy postauksen alkuun lisäämässäni linkissä :)

Löytyykö ruudun toiselta puolelta käsityöihmisiä 
vai oletteko kenties samanlaisia poropeukaloita, kuten minä?



6 kommenttia:

  1. Apua kun on hienoja!!:) Pitäskö munkin esittää Mummille toive josko sais tommoset meidän tyypille!
    Itse en osaa MITÄÄN käsitöitä. Oikeasti en yhtään mitään! joskus koitin opetella mutta kun ei niin ei. :D
    Mä tein ala-asteella yhdet tumpit osaksi (kaveri ja äiti kutoi loput ;D) ja ylä-asteella sitten tein koko lukuvuoden yhtiä housuja. Ja kun ne oli valmiit niin huomattiin että niissä oli kaksi etukappaletta ommeltuna yhteen xD Että tää kertoo varmaan kaiken olennaisen mun käsityötaidoista?;)
    Mun Äiti taas sitten ompelee ja kutoo ihan hirveesti. Sieltä on monet tumpit ja sukat tullu pojalle ja villapukua kuulemma alkaa tekemään :) Onneksi edes joku osaa!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis mä luulin olevani poropeukalo pahimmasta päästä, mitä käsitöihin tulee, mutta tekstin perusteella en oo ainut! :D No ehkä meitä ei oo vaan luotu sukkapuikot käteen, onneksi ees muut osaavat!

      Poista
  2. Ovatpas ihania! Mä en itse osaa kuin virkata vähän. :-D Mun äiti taas on käsityöihminen, kohta villapöksyt valmistuvat Liljalle. Ei ole edes ollut niin kovia pakkasia, että Lilja olisi niitä vielä tarvinnut...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkin osasin joskus virkata, siis OSASIN :D No jospa Liljan villapöksyillekin tulisi vielä tarvetta, sillä mä en ainakaan jaksa tätä loskaa koko talvea...

      Poista
  3. Ihania! Voi kun osaisi itsekin. Onkin monen kuvapostauksen jälkeen pitänyt kysyä, että mistä olet hommannut Milon hatun ja huivin. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noi on kyllä ihania ja on kivaa, kun voi pyytää just sellaisia, kuin haluaa :)

      Poista

Mukavaa, jos viitsit jättää jonkinlaisen kommentin, arvostan sitä suuresti!