5.4.2014

Arkea ja bloggaamista

Tämä teksti on julkaistu jo eilen, mutta kuten edellisessä postauksessa kerroin, oli se hävinnyt blogista kuin tuhka tuuleen ja siirtynyt luonnoksiin puolta lyhyempänä ja ilman kuvia. Kaivelin välimuistista loput tekstistä, mutta siltikin osa jäi uupumaan myöhempien muokkauksien takia, joita ei välimuistista löytynyt. Tässäpä tämä olisi nyt taas uudemman kerran, jospa ei häiviäisi toista kertaa! :)

Arki. Sitähän tämä on, päivästä toiseen. Asioita tehdään tietyssä järjestyksessä ja tiettyyn aikaan, se tuo turvallisuuden tunnetta niin meille aikuisille kuin lapsillekin. Toisinaan arki puuduttaa ja tuntuu tylsältä, sillä meidän normaaliarkeen kun ei kuulu juoksentelu paikasta toiseen koko ajan, mutta toisaalta mun ja meidän on hyvä olla näin. Joku toinen tykkää mennä koko ajan, toiset taas tykkää nyhjätä koko ajan kotinurkissa. Me ollaan jotain sieltä välimaastosta, ainakin luulisin niin. Me ollaan paljon kotona, mutta vastapainoksi ulkoillaan lähipuistoissa ja välillä kauempanakin, käydään mökillä ja yleensä viikoittain myös mummilassa, eli Miikan vanhempien luona.

Olen kirjoittanut blogiin alusta asti meidän arjesta ja samalla linjalla on jatkettu pian kaksi vuotta. Jos musta tuntuu siltä, saatan kertoa mielipiteeni johonkin asiaan, mutta mielipidepostaukset loistavat poissaolollaan, vaikka niiden perään onkin kyselty, sillä haluan pitää blogin ilmapiirin positiivisena ja mielipiteiteitä löytyy niin moneen lähtöön, etten halua kommenttiboksista taistelutannerta. Mä kirjoitan blogia omalla tyylilläni, mutta tietenkin otan myös kehitysehdotuksia vastaan, kunhan ne osataan ilmaista asiallisesti. Valehtelisin, jos väittiäisin, että kirjoitan blogia vain itseäni varten. Alussa tein niin, mutta muutaman vuoden aikana blogiin on tullut monen monta lukijaa lisää ja teitä on sen verran, että kirjoitan myös teitä varten. Tuntemattomien ihmisien lisäksi blogia lukee monen monta sukulaista, kaveria ja tuttua, heillekin on kivaa päivittää meidän kuulumisia. Mun blogi on meidän perheen näköinen ja jutut kertoo meidän normaalista arjesta, turhia kaunistelematta. Toki usein jää kertomatta,  kuinka menetin taas tuhat kertaa hermoni, kaadoin maidot pitkin pöytiä, tuskailin peilin edessä vaatekriisin kourissa, herättiin koko perhe väärällä jalalla ja kiukuteltiin vain toisillemme. Vaikka pyrinkin kertoilemaan kaikesta totuudenmukaisesti, yritän silti pitää blogin positiivisena ja välillä tulee sitten vastapainoksi purnattua vähän enemmän esimerkiksi rakkaasta esikoisesta, jonka uhmaraivarit saa mun hiukset harmaantumaan ennätysvauhtia.


Blogi ei loista huikealaatuisilla kuvilla, kielikuvia täynnä olevilla teksteillä tai monipuolisuudella, mutta ilmeisen moni tykkää kuitenkin lukea, sivun katseluita päivässä on useita satoja. Mä olen onnellinen jokaisesta uudesta lukijasta, jokaisesta kommentista ja niistä muutamista sähköposteista, joita olen lukijoilta saanut. Vaikka kaikki täällä ei olekaan täydellistä ja ruusuilla tanssimista, ei blogissa eikä omassa elämässä, yritän silti pitää yllä edes jonkinlaista tasoa ja jos minulla ei ole muutamaa riviä enempää asiaa, mieluummin jätän kirjoittamatta. Toisinaan blogissa vilahtaa myös puhelinkuvia Instaweekin lisäksi, mutta useimmiten yritän kuljettaa kameraa sen verran mukana, että edes suurin osa kuvista olisi hieman parempilaatuisia. Ah, kun vain joskus saisi hommattua sen minijärkkärin tai edes nykyiseen kameraan hieman paremman objektiivin. Ne ei ole hankintalistalla aivan ensimmäisenä, joten tällä hetkellä on tyytyminen siihen kalustoon, mitä on.

Blogiin ei tule hirveitä määriä kommentteja ja sen takia vastaankin jokaiseen kommenttiin erikseen. Minusta on äärettömän mukavaa, että ihmiset vaivautuvat kirjoittamaan edes lyhyen kommentin, ne piristää kummasti! Mä olen itse hävyttömän huono kommentoimaan blogeihin ja suurin syy on varmaan siinä, ettei aika meinaa riittää. Kun yritän illalla puoli ysin jälkeen tehdä tuhat ja yksi asiaa blogien lukemisen ja oman blogin päivittämisen lisäksi, illat venyvät hävyttömän pitkiksi jo ilman blogeihin kommentointiakin - valitettavasti. Ehkä mun pitäisi yrittää vähän itsekin tsempata tän asian suhteen, ei se nyt niin älyttömästi vie aikaa, jos edes muutamaan blogiin kävisin kommentoimassa päivittäin :)


Blogi on ollut koko ajan pääsääntöisesti äitiysblogi, jossa olen kertonut kahdesta raskaudesta, kahdesta synnytyksestä, kahdesta vauvasta ja meidän arjesta lasten kanssa. Nyt, kun en ole raskaana ja lapset kasvavat hurjaa kyytiä, mietin toisinaan, että mitä annettavaa mulla on enää blogille. Mä en voi päivitellä tänne enää mahakuvia, en voi kertoa raskauskuulumisia ja lapsillekaan ei tule uusia taitoja aivan samaan tahtiin, kuin vauva-aikana. Toisinaan mun tekisi mieli kirjoittaa jostain muustakin - esimerkiksi asioista, jotka kiinnostavat minua. Tekisi mieli kirjoittaa siitä, miten etsin itseäni ja tyyliäni äidiksi tulon ja kahden raskauden jälkeen. Tekisi mieli kirjoittaa elämäntaparemontista ja laihdutuksesta, vaatteista ja niistä olemattomista kauneusjutuista mun jokapäiväisessä elämässä. Te voitte vaikuttaa blogin sisältöön ja sen takia toivonkin, että kertoisitte oman mielipiteenne. Kiinnostaako teitä lukea muusta kuin lapsista? Kiinnostaako teitä lukea juttuja minusta, sisustuksesta, omista vaatteista, haaveista ja esimerkiksi siitä elämäntaparemontista, jota kovin yritän tehdä? Kertokaa! Blogista tulee löytymään jatkossakin paljon juttua lapsista, mutta toisinaan olisi kivaa kirjoittaa johonkin väliin jostain muustakin. 

Uusia lukijoitakin on tullut koko ajan tasaiseen tahtiin, tervetuloa lukemaan! Toivottavasti viihdytte mun juttujen parissa ja jaksatte katsella meitä ja mun juttuja päivästä toiseen :)

Pitkästä aikaa tällaisia vähän syvällisempiä mietteitä blogiin liittyen, jotka on kyteneet mielessä jo tovin jos toisenkin. Ihanaa perjantaita kaikille, mä ajattelin käpertyä nyt sohvan nurkkaan katsomaan telkkaria, kun Miika on vielä töissä. Huominenkin on Miikalla työpäivä, mutta sunnuntaina saadaan olla kotosalla koko perhe!


24 kommenttia:

  1. Kiva postaus! Kirjoittele vaan vähän laajemmalla skaalalla jos siltä tuntuu, olisi mukava lukea enemmän sinustakin kertovia postauksia :) toki arkisetkin jutut kelpaa minulle. Ihana blogi siulla!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kovasti! Ihanaa kuulla, että blogi kiinnostaa tällaisenaan, mutta myös silloinkin, jos juttuja alkaa tulemaan vähän laajemmalla skaalalla :)

      Poista
  2. No kiinnostaa, ehdottomasti! Siis muihinkin aiheisiin liittyvät postaukset. Mä ainakin tykkään sellaista blogeista, mitkä ei pyöri pelkästään yhden asian ympärillä vaan liikkumatilaa on.. Ja senkii takia on pakko lukee kun asutaan samassa kaupungissa:)
    -S

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kivaa, että mahdollinen aihepiirien laajeneminen ei haittaa :) Ai sinäkin oot Kuopiosta, pienet on piirit!

      Poista
  3. Ehdottomasti kiinnostaa kaikki nuo mainitsemasi jutut, anna mennä vaan! Blogi on tosi kiva ja aito kun kaikki ei aina kuitenkaan oo niin ruusuista ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos palautteesta! Mukavaa huomata, ettei aihepiirien laajeneminen saa ihmisiä kavahtamaan heti takajaloilleen, kuten kuvittelin :)

      Poista
  4. Itellä ainaki kiinnostaa muutkin jutut kuin lapsiin liittyvät, vaikka lapset ihania onkin ja meillekin niitä on yksi siunaantunut ja lisää on toiveissa :) Tykkään lukea sisustusjuttuja, arkisia koko perheen kuulumisia, ostosten esittelyt on kans kivoja :D ja diy-jutut. Kaikinpuolin blogistasi on tullut yksi lemppareistani ja sitä on mukava lukea. Joko teillä muuten käydään potalla? :D Meillä on se vaihe pian kunnolla edessä. Potta on jo ostettuna, vielä pitäisi opetella käyttämään sitä. Vinkkejä siis otetaan vastaan, jos niitä on :) Entä miten teillä onnistuu hampaiden pesu? Meillä siitä on jostain syystä tullut joka päiväinen huutokonsertti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos palautteestasi! Milo on alkanut tässä hiljattain käymään enemmän potalla, Islahan aloitti pottailun jo muistaakseni 7 kuukauden iässä. Meillä kummatkin on oppineet tosi nopeasti istumaan potalla ja viihtyvyys on taattu, jos käteen iskee jonkun rasvatuubin tai vastaavan (Milolla lähinnä, Isla istuu yleensä ilman viihdykkeitä). Isla istui potalla muutaman kuukauden, kunnes alkoi pomppaamaan siitä koko ajan ylös ja sen jälkeen onkin käyty pöntöllä supistajan kanssa. Hampaiden pesu onnistuu meillä hyvin, vaikka toki välillä on tappeluakin ollut. Se on sellainen asia, josta en suostu joustamaan ja hampaat harjataan joko huudon kera tai ilman huutoa. Nopeasti on kiukuttelut aina loppuneet ja nyt kummatkin antaa harjata tosi nätisti ja Isla saa harjata vielä itse sen jälkeen, kunhan äiti tai isi on ensin pessyt hampaat :)

      Poista
  5. Moi! Mulla on vähän saman suuntaisia ajatuksia oman blogini suhteen ja kirjoittelinkin niistä eilen: http://mutsimatskua.blogspot.fi/2014/04/olen-muutakin-kuin-aiti_3.html?m=1

    Eli mä ainakin tykkään lukea arkijuttujen lisäksi kaikkea muutakin! :)

    P.s. Liityinpä lukijaksesikin! :)

    VastaaPoista
  6. minä käyn lähes päivittäin kurkkaamassa täällä, josko olisi tullut uutta luettavaa! ;) erittäin harvoin kuitenkin jätän mitään kommenttia... :/ tykkään hirmuisesti lukea arkisista asioista, juuri sellaisista asioista mitä oletkin paljon kirjoittanut tänne. :) toki yllä mainitsemasi aiheet (kuten elämäntaparemontti) kuullostavat mielenkiintoisilta, kunhan blogisi ei muutu kauneudenhoitotuotteiden esittelyblogiksi. tämä oli siis vain minun mielipiteeni! niin usein törmää sellaisiin blogeihin missä esitellään jos jonkinmoista ihotuotetta, joten tämä blogi on ehdottomasti minua varten; minä kun en niin välitä moisia esittelyitä lukea kirjoituksesta toiseen.. joten siis kirjoituksia teidän arjesta ja väliin jotain muuta välillä, passaa minulle! ;) aurinkoista viikonloppua! -johanna

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kivaa, että kävit edes nyt kommentoimassa! On kivaa kuulla ihmisten mielipiteitä ennen mahdollisia muutoksia. Ainakaan siitä ei ole pelkoa, että blogi muuttuisi kauneustuotteiden esittelyblogiksi, mä kun edelleenkin käytän Lidlin ripsaria, rasvaan naaman vartalovoiteella ja pesen naamani saippualla :D Paljolti blogin sisältöhän (ja juurikin tuo tuotteiden esittely) riippuu yhteistyöjuttujen määrästä ja siitä ei ole ainakaan pelkoa, että blogi niillä täyttyisi, vaikka toki jossain vaiheessa saattaa jotain esittelyä ollakin :) Kivaa viikonloppua myös sinulle!

      Poista
  7. Mä tykkäisin ainakin lukea juurikin tuosta itsensä ja tyylinsä etsimisesta raskauden ja äitiyden myötä ja varsinkin liikunta/elämäntapamuutos juttuja!!:)
    Toisaalta oon tykännyt sun blogista just sen takia, että kirjoitat juuri niistä oikeista arkisista asioista etkä mässäile kaikella "Skumppaa brunssilla"-jutuilla, niitä ei jaksa lukea! (Tähän tietysti myös vähän vaikuttaa että meidän lapset on 5vkon ikäerolla syntyneet!)
    Tykkään myös kovasti sun vaatepostauksista, koska ostat lapsille tavallisia ja tavallisen merkkisiä vaatteita mihin itselläkin on varaa! Ihan tarpeeksi on niitä blogeja joissa lapsilla käytetään vain superkalliita merkkivaatteita jne.
    Mutta siis summa summarum, kirjoita ihmeessä kaikista sun elämään liittyvistä aiheista!!:) Ja jatka samaa rataa, hyvin menee :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahhah, meillä kun ei ole skumppaa brunssilla edes kerran vuodessa, joten turha mässäillä tollaisilla jutuilla! :D Toisinaan mä mietin, että mitä mun blogissa on sellaista, mikä kiinnostaa ainakin paria sataa lukijaa, mutta ehkä se on juuri se arkisuus - mä olen aivan yhtä tavallinen kuin kaikki muutkin ja meillä ei prameilla merkkivaatteilla, eikä kyllä millään muullakaan :) Mutta kiitos palautteesta, kiva kuulla, ettei mahdollinen muutos olekaan niin negatiivinen asia, toisin kuin kuvittelin!

      Poista
    2. Siksi juuri tykkäänkin sun blogista, koska teillä on ihan tavallista elämää :) Monen blogin lukemisen oon lopettanut just sen takia, että kun kaikki on niiiiin ihanan erikoista joka ikinen päivä ja koskaan lapsen kanssa ei ole kuin ihania seikkailuja lähipuistoon ja bla bla bla. Kun kuitenkin jokainen Äiti tietää että se lapsi muuttuu siitä ihanasta enkelistä hetkessä itse piruksi ja hermot menee välillä meiltä kaikilta :)

      Poista
    3. Mä tykkään myös itse lukea sellaisia blogeja, joissa kerrotaan ihan arkisista jutuista, eikä juosta koko ajan pr-tilaisuuksista toisiin ja arjesta tykkään myös itse kirjoittaa :)

      Poista
  8. Ehdottomasti tykkäisin lukea muistakin, kuin lapsiin liittyvistä jutuista, toki tykkään kyllä blogistasi tällaisenakin :)
    Käyn säännöllisesti lueskelemassa sun blogia, mutta ikinä en oo vielä komenttia jättänyt, vaikka jo melkein pari vuotta olen teitä täällä seurannut :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ohhoh, onpa hienoa kuulla, että oot pysynyt meidän matkassa jo noin pitkän aikaa! Kiitos kommentistasi, kiva kuulla ettei muutos ole välttämättä huono asia :)

      Poista
  9. Sinun blogia olen lukenut jo pitkään. Olen tähän ihan koukussa, mikä on osittain huono juttu. Nimittäin käyn puhelimella kymmeniä kertoja päivässä katsomassa onko uutta tekstiä. :( :D tykkään myös sen takia tästä blogista koska sinun tekstit on pitkiä eikä vain yhden lauseen pituista postausta. :) mukava lukea lapsista juttuja mutta olisi myös kiva kuulla sinusta itsestäsi sekä sinun/teidän haaveista. :) harvemmin jaksan kommentoida tekstejäsi koska puhelimella ei ole mikään nopein tapa kirjoittaa. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ohhoh, enpäs tiennyt että mun blogilla on noin ahkeria lukijoita! :D Tykkään kirjoittaa pitkiä tekstejä, mutta toisinaan on hieman lyhyempiä postauksia ja tuskin sekään huono juttu on, eipähän mene niiden lukemiseen niin pitkä aika :)

      Poista
  10. Heippa hei!
    Lähinnä lasten kasvuun liittyvien asioiden takia blogiasi olen seuraillut, kun meilläkin vähän Islasta nuorempi tyttönen asustaa ja kovin samoja piirteitä välillä näkyvissä. Tosin ei minua myöskään haittaa, jos väliin livahtaisi omia haaveitasi tai vaatepostauksia ym. Luulen, että niissäkin postauksissa lapset olisivat jossain määrin näkyvissä. Ihanaa kevättä toivotellen, Kirpun äippä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei ja kiitos kommentistasi! Lapset pysyvät varmasti blogissa pääosassa, mutta yritän ujuttaa väliin sitten aina muitakin juttuja, jottei homma kävisi turhan tylsäksi :)

      Poista
  11. En tiiä miten oon onnistunut ohittamaan tän postauksen aikasemmin, mutta kommentoinpa sitten vähän myöhässä. Eli mun mielestä sun blogi on paras kaikista seuraamistani blogeista ihan tälläisenäkin, mutta sekin olisi tosiaan kiva että kertoisit välillä enemmän itsestäsi ja omista haaveistasi jne. :) mä myös arvostan aivan mielettömästi sitä, että jaksat aina vastata kaikkiin sulle laitettuihin kommentteihin niin ystävällisesti ja perusteellisesti ja senpä takia sun blogia onkin kiva kommentoida aina kun vain ehdin. :) Edelleen siis jatkan lukemista, kirjoititpa sitten mistä tahansa!

    -Riikka

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, tuntuu ihan mielettömältä saada tällaisia kommentteja! Mä haluan aina vastata jokaiseen kommenttiin edes muutamalla sanalla, sillä inhoan itse kommentoida sellaisiin blogeihin, joissa kommentteihin ei vastata mitään ja pakostakin tulee sitten sellainen fiilis, ettei bloggaajaa kiinnosta :( Toki ymmärrän, että jos tulee valtava määrä kommentteja, niin niihin kaikkiin ei ehdi välttämättä vastaamaan, mutta kun jotkut bloggarit jättää vastaamatta, vaikkei kommentteja olisi paljoa ja se on mun mielestä äärimmäisen epäkohteliasta. Ihanaa kuulla, että blogi kelpaa tällaisena, mutta pieni muutoskaan ei ole pahitteeksi :) Niin ja vielä siitä kommentoinnista, mun mielestä on ihanaa, kun alkaa tunnistamaan kommenttiboksista niitä tiettyjä nimiä (esim. sinä!), jotka käy kerta toisensa jälkeen kommentoimassa - siitä tulee tosi kiva fiilis!

      Poista

Mukavaa, jos viitsit jättää jonkinlaisen kommentin, arvostan sitä suuresti!