19.4.2014

Mansikka-valkosuklaacupcake


Vastahan mä ehdin sanomaan, kuinka toistaitoinen olen leipomisen suhteen ja sitten ollaankin jo esittelemässä leipomuksia. No mutta jos kerrankin on onnistunut, niin kai sitä vähän saa hehkuttaa? ;)

Olen useampaan kertaan manaillut, että leipomis- ja ruuanlaittotaidot ei mulle geeniperimässä kulkeutuneet ja useimmiten jätänkin varsinkin jälkimmäisen mieluummin sellaisille, jotka sen homman osaa. Kyllä multa luonnistuu perusmuffinssit, mokkapalat ja jopa omenapiirakka (äidin ohjeella ei voi epäonnistua!), mutta sen vaativampiin hommiin en yleensä ryhdy ja muutenkin leivon äärimmäisen harvoin. 

Nyt kun olen hetken masistellut tätä toistaitoisuuttani, voisin ehkä vähän kertoa mun yhtäkkisestä leipomisinnostuksestani ja muutamasta muuttujasta, sillä eihän mikään mene ikinä niin kuin Strömsössä! Tiistaina sain päähäni, että haluan ehdottomasti leipoa jotain mukaani, kun olin iltapäivästä menossa Sinin luokse synttärikahville. Cupcaket on nättejä, joten loistava idea, mutta ei ehkä niin loistavaa alkaa testaamaan uutta reseptiä, kun olisi pakko onnistua ja aikaakaan ei ole tuntia enempää. Koska olen jääräpää, halusin kokeilla ja mikäli kuppikakut olisivat epäonnistuneet, olisin luikkinut kahville häntä koipien välissä kera pelkän kortin ja jättänyt tietysti kertomatta säälittävästä leipomisyrityksestä. 

Kun muksut meni päiväunille, niin tein pikaisesti kauppalistan tarvittavista aineksista ja kurvasin Prisman pihaan. Listassa olevien aineksien lisäksi mukaan tarttui muffinssipelti, sitä kun tuntuu vähän jokainen ylistävän. Kotiin päästyäni tajusin, että jossain mielenhäiriössä olin unohtanut osan tarvittavista aineksista (valkosuklaa-limetuorejuusto ja maustamaton rahka), eikä niitä listassakaan lukenut. Aikaa ei tosiaan ollut uuteen kauppareissuun, joten päädyin kävelemään tuohon tien toiselle puolelle Siwaan vain todetakseni, että valikoimat ei oo ehkä leipomiseen kaikista parhaimmat. Noh, mukaan tarttui vaniljatuorejuustoa ja mansikkarahkaa, kai niistä jotain saisi sovellettua ja edelleenkin voisin jättää kertomatta niistä säälittävistä muffinsseista kenellekään :D Tein pikaisesti muffinssitaikinan ja senkin kanssa jouduin vähän soveltamaan, kun ohjeen mukaan tehtynä siitä tuli kuin sementtiä. Tässä vaiheessa näytti vielä hyvältä ja eipä mennyt aikaakaan, kun muffinssit oli uunissa ja kävin kuorrutteen kimppuun. Mähän en ole ikinä pursotinta käyttänyt, vaikka sellaisenkin omistan ja vähän jännäsin, mitä hommasta tulee. Kuorrutteen ohje tuli omasta päästä, koska kuten kerroin, ei Siwasta löytynyt tarvitsemiani aineksia, joten jälleen sovellettiin. Kuorrute jäi vähän löysäksi ja pelkäsin, että se lässähtää heti pursottamisen jälkeen, mutta onneksi niin ei käynyt. Cupcaket valmistuivat juuri ajoissa ja lopputulos ei ollut yhtään hullumpi!




Leipomishetkessä olisi ollut kyllä aineksia katastrofiinkin, sen verran monessa asiassa joutui soveltamaan ja ei tosiaan oo ehkä ihan paras idea kokeilla uutta reseptiä kiireessä. Cupcaket olivat kuitenkin hyviä ja ensi kerralla tietää tehdä pari asiaa eri tavalla, jotta niistä tulisi vielä vähän parempia. Mä olen suunnitellut tekeväni lasten synttärikemuihin kuppikakkuja, mutta pitänee vielä vähän harjoitella ennen h-hetkeä, jotta niistä tulisi sitten varmasti mieluisia. Pakko muuten vielä vähän hehkuttaa tuota muffinssipeltiä! Mä olen aina aiemmin tehnyt muffinssit paperivuokiin ja tuo pelti on kyllä ainakin tuhat kertaa parempi. 

Synttärisankarille maistui kuppikakut ja neljä kotiin jäänyttäkin hävisi parempiin suihin. Onneksi taikina ei ollut kovin iso, sillä nuo oli kyllä niin makeita, etten edes minä pystynyt syömään yhtä enempää!

Uusi aluevaltaus tehty, ehkä käyn seuraavaksi juustokakun kimppuun ja yritän hoitaa sen homman vähän vähemmän kiireessä ;) Onko muut leiponeet kuppikakkuja? 



4 kommenttia:

  1. Minä olen!:D Ensimmäisenä tein ihan sen virallisen jenkkiohjeen mukaan, jolloin tohon kuorrutukseen meni 1,5 PAKETTIA tomusokeria, voita ja suklaata. Herramunjee, kun oli makeita! En tykännyt ja seuraavalla kerralla teinkin sitten vähän sovellettuna ton kuorrutteen ;D

    Juustokakun teko on oikeesti sitten maailman helpointa ja sen onnistuu kiireessäkin tekemään (ainakin jos teet hyydyttämällä). Ja siinä on oikeesti vaikea epäonnistua kunhan vaan muistat ne liivatelehdet liottaa kunnolla ja antaa liueta siihen kiehuvaan veteen!:) Itse oon tehny semmoisen havainnon, että kun noin puolet siitä kermamäärästä vatkaa vaahdoksi niin se kakku on ihan mielettömän pehmeetä ja maukasta!:) Joissain ohjeissa niin käsketään tekemäänkin mutta toisissa sitten taas ei.... Osaat sen varmasti!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huh, jenkkiohje kuulostaa kyllä aika tuhdilta! Kiitti vinkeistä juustokakkuun, ehkäpä mä uskaltaudun kokeilemaan sitä jossakin sopivassa välissä :) Oon ihan snadisti kade siitä, että tykkäät ja osaat leipoa :P

      Poista
  2. mä tykkäään cuppikakuista ja suosikit nyt on porkkakuppikakut ja suklaakuppikakut <3 ja mun on pitäny monesti tollanen muffini pelti ostaa:D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en oo aiemmin maistanut kuppikakkuja, mut oli kyllä aika namia :) Suosittelen muffinipellin ostamista, noitahan saa myös silikonisena.

      Poista

Mukavaa, jos viitsit jättää jonkinlaisen kommentin, arvostan sitä suuresti!