16.5.2014

Kahden viikon Leijonarakkaus

Mä en ole ikinä ollut lätkäihmisiä, eikä jääkiekko ole mua koskaan erityisemmin kiehtonut. Jo kaksikymmentäkaksi vuotta sitten kävin kyllä Kalpan peleissä, olin tosin tuolloin vielä äidin mahassa, mutta kuitenkin. Kalpalla taisi mennä ihan hyvin ja mun porukoilla oli kausikortit, pelejä käytiin ahkerasti katsomassa. Olin jo kohdussa tottunut ilmeisesti sen verran lätkätunnelmaan, että vauvana nukahdin jäähallilla joka kerta pelin ollessa täydessä vauhdissaan ja ihmisten kannustaessa kovaäänisesti suosikkejaan.

Kuten arvata saattaa, ei mulla ole minkäänlaisia muistikuvia noista ajoista, olin kuitenkin niin pieni vielä silloin. Mun ensimmäiset muistot jääkiekosta on vuodelta 1995, kun Suomi otti ensimmäisen maailmanmestaruutensa. Olin tuolloin vajaa 3-vuotias ja muistan, kun istuin mökillä sohvalla ja Mertaranta huusi, porukatkin iloitsivat ensimmäisestä MM-kullasta. Tuo on itse asiassa ainoa muisto noilta ajoilta, seuraavat muistot ovat vuotta myöhemmin, kun olimme lomamatkalla Espanjassa. Ne on olleet mulle ilmeisesti jollakin tapaa merkittäviä muistoja, kun ovat jääneet niin hyvin mieleen.


Junioreiden keskittyminen herpaantui välillä...

Kuten sanottua, mä en ole lätkäihmisiä ja en jaksa seurata jääkiekkoa. Viime vuosien aikana olen käynyt katsomassa meidän kotihallissa muutaman Kalpa-Kärpät-pelin iskän kanssa, onhan isäni vannoutunut Kärppäkannattaja. Voin muuten kertoa, että on hyvin epämukavaa istua kahden ihmisen välissä, jotka kumpikin kannattavat eri joukkuetta. Vaikka en jaksakaan kiinnostua kotimaisesta jääkiekosta sen enempää, kuin NHL:stä tai KHL:ästäkään, niin MM-kisat on sellaiset,  jotka saa mut liimautumaan telkkarin ääreen, kaukosäädin toisessa kädessä ja karkkipussi toisessa. MM-kisoja on tullut seurattua aika tiiviisti jo useampana vuonna, niissäkin kiinnostus rajoittuu toki vain Suomen edesottamuksiin. Netistä tulee seurattua näin kisojen aikaan myös muiden maiden menestystä ja sieltä toki luen ohimennen myös muina vuodenaikoina jääkiekkouutisia Amerikasta ja kotimaasta.

Vaikka mä tykkään katsoa MM-lätkää, myönnän silti häpeäkseni, että tunnistan vain muutaman pelaajan hikisenä, tukka päänahkaan liimautuneena ja pelivarusteissa. Siviilissä en tunnistaisi varmasti yhden yhtä pelaajaa :D

Mites muut? Seuraatteko lätkää vai eikö voisi vähempää kiinnostaa? Katsotteko koko perhe vai passitetaanko ukot muualle katsomaan pelejä, jotta saatte itse tuijotella omia lempparisarjoja?

P.S. Tiistaina Isla kyseli tottuneesti heti päivällisen jälkeen Pikkukakkosen ja Buu Klubbenin perään. Kun totesin, että tänään ei tule lastenohjelmia vaan jääkiekkoa, niin likka tyytyi kohtaloonsa ja katseli tyytyväisenä lätkää ;)



8 kommenttia:

  1. Täältä ilmoittautuu heti yksi lätkäfani!:D Ootan aina ihan into pinkeenä että MM-kisat alkaa.
    Me ollaan poikkeuksellinen pariskunta, kun mies ei voi sietää jääkiekkoa. Ei yhtään. Onneksi meillä on kaksi telkkaria ja kuuden vuoden aikana on jopa siedättynyt sen verran että saan edes samassa taloudessa katsoa lätkää :D
    En mäkään tunnista pelaajia niissä varusteissaan ja tän vuoden joukkueestakin tunnistan muutaman ylipäätään!:D
    Meillä Tyyppi kattoo mun kanssa pelit (tälläkin hetkellä) ja tuulettaa kun tulee maali ja matkii Äidin "Aijai" "Mene nyt" "Ota pois!!!"- huutoja!:D Tänään kun sanoin että katotaan lätkää niin "jee lätkää!!!" tuli heti. Isänsä ei oo kovin tyytyväinen ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo on kyllä jo aika harvinaislaatuista, että mies ei voi sietää lätkää - melkein jokaisessa parisuhteessa kun asia tuntuu olevan toisin päin. Me katotaan Miikan kanssa aika lailla yhtä paljon jääkiekkoa, eli mm-kisat ja siinäpä ne sitten olikin :D Islakin jaksaa ihme kyllä jo katsoa jonkun verran jääkiekkoa, ehkä siitä vielä lätkäfani kasvatetaan!

      Poista
    2. Mulla on kanssa vakaa aikomus saada tosta pojasta lätkäfani niin ompas sitten taloudessa ylivalta kun MM-kisat alkaa ;D Pistetään Isimies ulos ja katotaan pojan kanssa lätkää!:D
      Eilen pieni kyllä sammui iloisesti toisella erätauolla, onneksi kun se peli sitten venyikin vähän pidemmäksi!

      Poista
    3. Aivopesu kannattaa aloittaa jo nyt, niin kohta teillä on toinenkin lätkäfani sun lisäksi ;)

      Poista
  2. Sama täällä. Ei muut lätkä pelit kiinnosta mutta MM-lätkää on pakko katsoa. Meillä koko perhe seuraa myös 3 vuotias lapsonen joka on jo nyt melkoinen lätkä fani, täytyy sisälläkin saada ite pelata. Aina täytyisi olla kiekko ja maila menossa mukana.. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aika moni mun tuntuu olevan sellainen, että vaikka lätkä ei muuten kiinnostaisi, niin MM-kisat on silti pakko katsoa :) Saas nähdä asusteleeko meillä jo ensi keväänä pieniä lätkäfaneja, vielä kiinnostus ei ole ihan fanitustasolla ;)

      Poista
  3. Voi mitä suloisia vaippapöksyjä :) Ja pelit kiinnostaa koko perhettä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onhan ne aika söpöjä <3 Paljon helpompaa on, kun jääkiekko kiinnostaa koko perhettä - ei tarvitse tapella telkkariohjelmista pelin aikaan ;)

      Poista

Mukavaa, jos viitsit jättää jonkinlaisen kommentin, arvostan sitä suuresti!