11.6.2014

Kynsilakkaa isommalle, kynsilakkaa pienemmälle


Tässä blogissa ei ole kovin paljoa kauneudenhoitoon liittyviä juttuja näkynyt ja syykin on selvä, sillä mä en oikeasti jaksa kiinnostua kovinkaan paljon itseni laittamisesta ja eipä siihen oikein aikaakaan noiden pienten kanssa löydy. Kynsiä tykkään lakata, mutta usein ehdin tökkäämään sormet jo jonnekin, ennen kuin lakka ehtii edes kuivua. Hiuksetkin, noh, Lidlin hoitoainetta ja marketista ensimmäinen käteen sattunut shampoo :D Napisin tässä hetki sitten ystävälle siitä, että joudun leikkaamaan kynnet koko ajan lyhyiksi, kun ne lähtee liuskottumaan välittömästi pituutta saadessaan, vaikka tekisin mitä niiden eteen. Kaveri ehdotti, josko hän laittais mulle geelit sinne alle, niin ne vähän vahvistais omaa kynttä ja sen avulla saisin ehkä kasvatettua kynsiä vähän pidemmäksi. Kun tarjoudutaan laittamaan kynnet, niin en tietenkään kieltäytynyt kunniasta. Mun kynsiä ei ole kukaan koskaan laittanut, paitsi sisko lakannut ehkä kymmenen vuotta sitten, joten olin aivan huuli pyöreänä sen varustearsenaalin kanssa, mitä geelien laittoon tarvitsee. Huh! Annoin tekijälle täysin vapaat kädet ja sainkin ihanan pirteät kynnet!




Mulla on aika usein kynsilakkaa, mutta Isla ei ole vielä missään vaiheessa kiinnostunut kynsien lakkaamisesta. Kaveri laittoi mulle kynnet illalla muksujen mentyä nukkumaan, joten aamulla heti ensimmäiseksi Isla ryhtyi ihastelemaan mun kynsiä ja sitten alkoikin se "kynsinakka"-jankutus, jota kuuntelin yhden päivän. Kun sama jatkui seuraavana päivänä, suostuin laittamaan Islallekin lakkaa. En ollut yhtään varma, miten likka antaa laittaa ja malttaako pitää käsiä paikoillaan laiton ja kuivumisen ajan, mutta jostain tuo neiti repi kärsivällisyyttä, jota ei yleensä täällä näy. Olisittepa nähneet ilmeen, kun Isla sai kynsiinsä vaaleanpunaista lakkaa. Siis oikeasti, vähästä sitä voi pieni ihminen olla innoissaan! Kynsiä esiteltiin minulle, Milolle ja iskälle moneen kertaan, kuten myös kaikille muillekin tutuille. Nyt, kun lakka on jo kulunut pois, Isla jaksaa edelleenkin muistuttaa kynsilakasta - ehkäpä me lakataan jossain vaiheessa uudestaan. 

Joidenkin mielestä kynsilakkaa ei saisi missään nimessä laittaa noin pienelle, osa taas tuntuu lakkaavan vuoden ikäiseltäkin kynsiä. Mun mielestä lakka on ok, kunhan se on tuollainen aika huomaamaton ja lapsi ei laita sormia suuhun. Isla oli sitä mieltä, että Milollekin pitäisi saada kynsilakkaa, mutta siihen en sentään vielä suostunut :D


8 kommenttia:

  1. Geelit saattaa myös vahingoittaa omia kynsiä vaan enemmän.. Mutta ihanan pirteät nuo kynnet on! =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Musta tuntuu, että ei nää varmaan enää kovin paljoa pahemmiks voi mennä :D Geelejä halusin kokeilla, jotta kerrankin sais kasvatettua noita kynsiä vähän, jottei ne heti liuskottuisi... Ja pirteät kyllä, sellaisethan kesällä pitääkin olla ;)

      Poista
  2. Hienot on kynnet! :) mutta minua kiinnostaa tuossa kuvassa näkyvä valkoinen syöttötuoli.Kerrotko siitä jotain?oon ehtimässä tuon tapasta josta just sais ton junnutuolin. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuoli on Emma-merkkinen ja me ollaan ostettu se Lastentarvikkeesta. Googlaamalla löytyy aika monta paikkaa netistä, jotka sitä myy ja ainakin Prismassa oon myös nähnyt. Hintaa noin 90-100€ :)

      Poista
  3. Kynsilakoissa on monia myrkyllisiä aineita, esim. ftalaatteja (jotka todistetusti vaikuttaa hedelmällisyyteen yms.).
    Ei toki ole selvää, imeytyvätkö ne kynsien läpi kovinkaan hyvin elimistöön, mutta ihan varuilta en lakkaisi omien lasteni kynsiä. Enpä lakkaa omianikaan samasta syystä.

    Yksi lakkauskerta tuskin kovin vaarallista silti on. Kunhan ei anna lapsen hengitellä niitä lakkahöyryjä eikä laita lakkaa niin pienelle, joka sormiaan imeskelee (tai vaikka ois vanhempikin lapsi, mutta joka kynsiään pureskelee).

    Ja kynsilakkojakin on erilaisia; kannattaa siis suosia sellaisia, joissa on edes vähän vähemmän myrkkyjä.

    http://www2.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/eko-ostaja/kosmetiikka/kynsilakat/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kynsilakat, kuten monet muutkin aineet on enemmän tai vähemmän vaarallisia niin lapsille kuin aikuisillekin, mutta itse yritän pitää maalaisjärjen kaikessa ja uskon, että jos lapsen kynsiä lakkaa harvakseltaan, niin siitä ei ole haittaa :)

      Poista
  4. Ihanat kynnet!:) Mä oon noita geelivahvistuksia miettinyt, koska mun kynnet jos kasvaa niin niitä voi väännellä vaikka kaksinkerroin, kun on niin ohuet. Mä olen aikaisemmin pureskellut kynsiä (hävettää) niin ne on varmaan vaurioitunut koko loppuelämäksi. Rakennekynsiä on yrittänyt moni laittaa,mutta pysyy max 2vko ja lähtee pois. Ja nykysessä työssä ei voi edes harkita pitävänsä pitkiä kynsiä...
    Noi geelit ois hyvä vaihtoehto. Vois kokeilla jahka nyt saisin nää omat kynnet edes johonkin mittaan, puhumattakaan kynsinauhoista jotka on töissä saanut aika paljon kaikenlaista liuotinta sun muuta päälleen... Mitkä suojahanskat?:D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun omat kynnet on tosi paksut ja vahvat, mutta silti ne lähtee liuskottumaan aina jostain syystä :( Suojahanskat voisi tosiaan olla ihan hyvä vaihtoehto, ei munkaan kädet kovin hyvältä näyttäneet opiskeluaikoina, kun itsekin olin aika laiska käyttämään niitä hanskoja :D

      Poista

Mukavaa, jos viitsit jättää jonkinlaisen kommentin, arvostan sitä suuresti!