7.6.2014

Lapsuuden leluaarteita










Näyttääkö tutulta? Mä olin aivan haltioissani, kun äiti sanoi muutama viikko sitten, että tule tonkimaan parhaimmat päältä, loput lentää roskikseen. En edes tiennyt äitini säilyttäneen mun ja sisaruksien vanhoja leluja, mutta siellähän ne oli, hirmuinen kasa leluja ja vielä suurempi kasa muistoja leikeistä. En edes muistanut, että mulla on tuollaisia leluja ollut, mutta kun sain ne näppeihini, muistui mieleen monen monta leikkihetkeä. Muistin edelleenkin, että mitkä vaatteet kuuluvat millekin Barbille, mistä olen minkäkin lelun saanut ja kuinka epäreilusti Barbien tavaroita jaettiin aina kavereiden kanssa yhdessä leikkiessä - Barbien omistaja sai tietysti parhaimman rekvisiitan leikkeihin.

Legendaarinen View-Master on peruja mun isoveljiltä, joten masiina on oikeasti vanha ja siltä se näyttääkin, mutta pelittää silti vallan mainiosti. Mä sain suurta hupia kokeillessani kiekkoja laitteeseen, sillä huomasin kiekkojen sisältävän niin Ritari Ässää kuin Smurffejakin :D Vanhempia aarteita edusti myös Donkey Kong JR, Mickey & Donald ja Monkey Kong, jotka ovat elektroniikkapelejä 80-luvun alusta. Noilla minäkin olen penskana pelannut, nyt jokaisesta tosin puuttuu patterit, mutta uskoisin, että kyllä ne vielä toimii. Tai toimi ainakin reilu kymmenen vuotta sitten, sen jälkeen ne on olleet säilössä mun vanhempien varastossa.

Koeda-nukkekotipenaali on siskoni vanha ja minäkin olen sillä lapsena leikkinyt, harmi että muutama osa on hävinnyt. Musta on ihanaa, että noita 80-luvun aarteita on edelleenkin tallessa mun ysärilelujen seassa. Kyselin jokunen kuukausi sitten äidiltä, että onkohan sillä tallessa mun pikkulegoja, nimeä en sattunut juuri silloin muistamaan. Äiti ei ainakaan muistanut niiden olemassa oloa, mutta sieltähän se Belville-setti löytyi ja epäilen, että suurin osa osistakin on tallessa, kun laatikko on teipattu kiinni. En ole laatikkoa uskaltautunut edes avaamaan, se saa odotella siihen asti, että Isla on tarpeeksi iso leikkimään sillä ja Milo ei syö enää kaikkea suuhun sopivaa. Pingviini-kamera on ostettu laivalta, tuli sellaisen pingviinirepun mukana ja kameran lisäksi siellä oli karkkia. Vaikka filmikameralle ei olekaan enää käyttöä, niin halusin sen silti säilöä, koska se oli mulle tosi tärkeä lelu lapsena - valokuvaaminen kiinnosti jo silloinkin :) Muistaako kukaan noiden pienten rakennuksien (kahvipannu ja kirkko) nimeä? Mä en saa millään päähäni :(

Musta oli huikeaa tehdä tutkimusretki omaan lapsuuteen ja leluihin, joilla on leikitty kymmeniä, ehkäpä satoja kertoja. Ihanaa, että äiti oli tärkeimmät lelut säilyttänyt ja nyt ne odottelee meillä, jotta lapset ovat tarpeeksi isoja niillä leikkimään. Onko teillä tallessa vielä leluja lapsuudesta?



36 kommenttia:

  1. Multa löytyi myös aikoinaan toi keskimmäinen "pikku-ukkojen" talosysteemi, tuo turkoosi siis. Lisäksi löytyi muutakin tollasia, mihin mahtui vastaavia pikku-ukkoja, mm. Kaunottaren ja hirviön linna. Meillä suurimman osan leluista äiti kärräsi aikanaan kirppitorille, mutta rakkaimmat nuket otettiin kuitenkin varastoon talteen. Lisäksi mummolassa oli ns. "mummola-leluja", jotka on siellä edelleen, ja sinne myös säilöttiin ne lelut ja videot, jotka ei kirpparilla kelvanneet. Nyt siellä onkin iso kasa meidän vanhoja kasettielokuva (ja toimiva soitin, jolla niitä katsella!), sekä barbeja, pehmoleluja, kinder-munista tulleita ukkoja yms. Pitäisikin oikein taas joku kerta tutkiskella, että mitä kaikkea siellä onkaan! Lisäksi porukoilla on vielä säilössä jotain vanhoja pleikkaripelejä, kirjoja yms.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi keskimmäinen on ilmeisesti Polly Pocket ja harmi vaan, ettei hahmot ole enää tallessa. Ne ei itse asiassa olleet varmaan silloinkaan enää mukana, kun minä tuolla leikin, mutta tykkäsin säilyttää tuolla alla kolikoita, kun niille on siellä oma paikkansa :) Meilläkin on mökillä jonkun verran vanhoja VHS:iä ja soitin, joilla niitä pystyy toistamaan. Pitäiskin muuten kysyä äidiltä, josko kinderleluja ois tallessa, rakastin niitä kilppareita vai mitä olikaan!

      Poista
  2. En ole aivan varma, mutta ovako nuo pienet lelut sen aikaisia Polly Pocketeja?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Keskimmäinen on kyllä, mutta kuten myöhemmistä kommenteista huomaa, on reunoilla olevat ilmeisesti Teeny Weeny Families-sarjaan kuuluvia :)

      Poista
  3. Ei hitto mä sytyin noista lelujen kuvista!!! Varsinkin nuo pikku-ukkelit, jotka asui just tyyliin teepannussa, oli ihan parhaita! Tuli hullut nostalgiafiilarit<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä olin ku lapsi karkkikaupassa, kun pääsin tonkimaan leluja laatikoista, joiden olemassaoloa en edes muistanut!

      Poista
  4. voiei itselleni tuli mieleen näitä kuvia katsellessa että tuli ikävä yhtä barbi nukkea ja apinaa! Jota on nyt annettu ilman mun lupaa siskon tytölleni! :-D ..noh ei me niitä kuitenkaan huolita, kun oma tyttö ei niistä pahemmin pidä kun lapsen isä on opettanut tytöllemme että leikitään autojen kanssa! :D meidän tyttö mahtaa olla kyllä poikatyttö kun ei tyttöjen lelut mahda kiinnostaa!

    Terkuin; Ilona

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä Isla rakastaa nukkeja, joten uskoisin, että myös Barbit tulevat olemaan hitti sitten myöhemmin. Milo on enemmän automiehiä isänsä aivopesun ansiosta, mutta nuketkin kelpaa ;)

      Poista
  5. Voi vitsit! Muistan nämä kaikki! Ihania muistoja ja leluja :P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta! Jännää, miten yhtäkkiä lelut nähdessään muisti, että millaisia leikkejä niillä on leikitty ja mitkä oli niitä lemppareita :)

      Poista
  6. Voi ihanuus!! Mulla on ollu noita ihan samoja leluja... Tietty Barbeja ja Belvilleitä, mut myös tuollainen pingukamera ja noita pieniä rakennuksia. Itekkään en muista niiden nimee mut mulla oli ton teepannun ja kirkon lisäks ainakin, kenkä (joka oli sisältä koulu, jossa asui pöllöperhe) ja ompelukone (joka oli ompelimo/vaateliike ja siellä asui ankkoja) :D Ne oli ihan parhaita <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kun vielä jostain löytäis lisää noita Teeny Weeny Families-sarjan taloja!

      Poista
  7. Mulla oli kans tuo kahvipannu pienenä ja oli muuten yks lemppareista! :) nimeä en kyllä muista. :s

    -Riikka

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi kahvipannu on mun mielestä kyllä ihana! Tai teepannu se taitaa virallisesti olla, mutta mun mielestä se on kahvipannu ja sillä sipuli :D

      Poista
  8. Voi ei nää on ihania! Mä luulen, että meillä on vanhat lelut kadonneet taivaan tuuliin mummolasta. Pitäisi kuitenkin mennä vähän penkomaan, josko jotain löytyisikin vielä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivottavasti löytyy! Mun mielestä on ihanaa, kun lapset pääsee muutaman vuoden päästä leikkimään samoilla leluilla, joilla mä oon leikkinyt kaksikymmentä vuotta sitten :)

      Poista
  9. Olisko Sanni ollut teeny weeny families? Meilläkin oli noita ja on siis vieläkin säilössä.. Onneka porukoilla on ollu tilaa ja mulla ja äitillä järkeä päässä et ollaan säästetty, samoinku kaikki barbiet ja samaisia bellville-legojakin!! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se oli juurikin se! Ihanaa, että sun äiti on säilyttänyt noita, kuten minunkin :)

      Poista
  10. Teeny Weeny (families) on teepannu-sarjan nimi muistaakseni :) mun kaverilla oli sellainen ja olin ihan kade, kun en koskaan saannu mitään sarjan leluja itse! mutta mulla oli sitten taas paaaaaljon noita belville-sarjan prinsessalegoja, joista kaveri sitten taas oli kade :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä muistan kans tuon, kuinka kateellisia sitä oltiin aina kavereille, kun niillä oli muka niin paljon paremmat lelut :D

      Poista
  11. Mulla on jotain mun leluja vielä tallessa. Meillä Äiti myi mun Muumitalon ja olen siitä I-K-U-I-S-E-S-T-I katkera samoin kun tuosta kahvipannusta. Ne oli parhaat, nimeä en kylläkään muista :D
    Meillä on pojalla käytössä Kummienonsa (32v) pikkuautoja ja Tätinsä (39v) legoja jotka tosin ovat vielä vintillä odottamassa kasvamista :)
    Mä sain jo noista kuvista ihan huikeita muistoja mieleen, varsinkin tosta kahvipannusta! Se oli niiiiiiiiin hyvä! Mä jaksan vieläkin innostua noista ;D Ja kun sain käsiini mun vanhat kauppa- ja ruokaleikkien tavarat niin olin ihan ekstaasissa ;) Nekin on muuten tullu uudestaan myyntiin ne hedelmät, joita saa "leikattua".
    Ah nostalgiaa!!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi ei, kunpa äitisi olisi säilyttänyt Muumitalon ja tuon teepannun! Meilläkin lapsilla on mun veljien yli 30 vuotta vanhoja dubloja, hyvin pelittävät edelleenkin :) Nyt on tosiaan muuten myynnissä ruokia, joita voi leikata - mulla ei sellaisia ikinä ollut :( Mutta mulla oli sellainen hieno kassakone ja siihen vaikka mitä ruokatavaroita! ;)

      Poista
    2. Se kassakone oli kans huippu!:) Muistan kun Äiti oli säästänyt kaikkia keksipaketteja yms ja teki mulle niistä oikeen kaupan :P Vitsit että oli makeeta! Toivottavasti me saadaan joskus tyttö niin pääsee kaiken hörsellyksen pariin jälleen ;) Tosin mä kyllä meinasin niitä leikkiruokia ostaa Tyypillekkin!:) Näissä uusissa saa tehtyä voileivänkin kun niissä on ne tarrat xD Miten niin innostuin asiasta? Voinkohan mä vaan ostaa itselleni sellaiset? :D

      Poista
    3. Meillä kans äiti oli säästänyt sellaisia minikokoisia muropaketteja ja maustepurkkeja, jotka oli sitten kauppaleikeissä mukana. Kyllähän sä voit niitä ostaa itsellesikin, kunhan et omi niitä kokonaan ja annat Tyypinkin leikkiä ;D

      Poista
  12. Ponit ja Barbit on onneksi säilyneet! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ne on kyllä edelleenkin suosiossa, meiltäkin löytyy kumpiakin :)

      Poista
  13. Me kutsuttiin nuita kenkä ym. taloja pikkutaloiks. En virallista nimeä muista myös. Mulla on noita paaljon säästössä. Niiden valmistuhan lopetettiin kun liian monta lasta tukehtu niihin pikkuosiin tai työnsivät nenään korviin ym..

    -Ulla

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuollaista en ookaan kuullut, että niiden valmistus olisi lopetettu vaarallisuuden takia :o Mun mielestä ne kuuluu sen ikäisen lapsen leikkeihin, joka ei niitä vahingossakaan mene tunkemaan suuhun.

      Poista
  14. Edelliseen kommenttiini lisäten: Teeny Weeny Families oli niiden pikkutalojen virallinen nimi!

    -Ulla

    VastaaPoista
  15. Oi Belvillejä, meillä oli serkun kanssa parhaat leikit noilla. :D Ja multa löytyi samanlainen kahvipannuhässäkkä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aika monella 90-luvun lapsella tuntuu olleen paljon samoja leluja, kuin minullakin. Nykyään tuntuu, että lelutarjontaa on paaaaaljon enemmän :D

      Poista
  16. Oi ihania aarteita! Olinkin ihan unohtanut noista tuon kannun, mutta nyt muistu mieleen.. ja tuo viewmaster ihana!! :)) Harmi vaan, ettei itselläni ole enään säästössä..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi View-master on kyllä aika siisti, puhumattakaan kuvakiekoista, joita meillä siihen on :D

      Poista
  17. Mul on Belvillet, noi linnat ja iso kasa Teeny Weenyja tallessa <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ysärilapset, kaikilla tuntuu olleen samat lelut :D Mutta ihanaa, että sullakin on niitä vielä tallella!

      Poista

Mukavaa, jos viitsit jättää jonkinlaisen kommentin, arvostan sitä suuresti!